سبد خرید شما خالی می باشد.
0
اصطلاحات کاشی و سرامیک

شاخه های گوناگون صنایع همواره در حال گسترش و پیشرفت بوده و در گرایش های مختلف علم و صنعت متناسب با گستردگی حوزه کاری، اصطلاحاتی نو و کلمات تخصصی مختلفی پدیدار خواهد شد که برای توضیح محصولات و رویدادهای اتفاق افتاده در صنعت مذکور مورد استفاده قرار می گیرد و هر شخصی که قصد ورود و یا حتی گذری کوتاه در این عرصه را دارد باید تا حدی با این اصطلاحات آشنایی داشته باشد. همانند تمامی صنایع، صنعت کاشی و سرامیک نیز اصطلاحاتی خاص دارد که در این محتوا از سایت مارکت سرام به معرفی اصطلاحات کاشی و سرامیک می پردازیم با ما همراه باشید. در فروشگاه اینترنتی مارکت سرام می توانید انواع سرامیک کف و دیوار را با نازلترین قیمت در بالاترین کیفیت مشاهده نمایید و پس از انتخاب محصول مورد نظر اقدام به خرید نمایید.

اصطلاحات صنعت کاشی و سرامیک  

اصطلاحات کلی صنعت کاشی و سرامیک

برخی از اصطلاحاتی که به طور کلی در مورد کاشی و سرامیک وجود دارند عبارتند از:

  • اصطلاح کاشی سرامیکی Ceramic Tiles: کاشی سرامیکی به محصولی با ضخامت کم گفته می شود که با استفاده از ترکیب پودری مواد معدنی با سایر افزودنی های مورد نیاز برای رسیدن به سطح کیفی مورد انتظار به روش های مختلف تولید می شود. از جمله روش های تولید کاشی سرامیکی می توان به روش پرسینگ خشک و اکسترود و یا سایر روش ها که معمولا غیر معمول می باشند، اشاره کرد. پروسه تولید کاشی سرامیکی به این صورت است که در ابتدا مواد معدنی آماده شده به عنوان مواد اولیه تولید کاشی و سرامیک با روش های ذکر شده در بالا، شکل دهی شده و سپس در دمای مناسب خشک می شوند. از ویژگی های منحصربفردی که می توان برای کاشی سرامیکی برشمرد می توان گزینه هایی چون مقاومت بالا در برابر حرارت و همچنین نور آفتاب را نام برد. کاشی های سرامیکی را می توان با پوشش لعاب و یا بدون لعاب تولید نمود.
  • اصطلاح لعاب Glaze: لعاب یا گلیز، لایه ای شیشه ای است که روی سطح کاشی قرار می گیرد و باعث می شود کاشی در برابر رطوبت نفوذناپذیر گردد.
  • اصطلاح سطح انگوب شده Engobed Surface : کاشی های بدون لعاب که سطح رویی آن با استفاده از موادی با پایه خاک رس پوشیده شده و این پوشش می تواند نفوذ پذیر و یا نفوذ ناپذیر باشد. از ویژگی های کاشی ها با سطح انگوب شده می توان به مات بودن کاشی اشاره نمود.
  • اصطلاح سطح پرداخت شده Polished Surface: برخی از کاشی ها، بدون داشتن لعاب دارای سطحی براق می باشند که این ویژگی با استفاده از ماشین آلاتی خاص در انتهای پروسه تولید محصول بر روی آن ایجاد شده است به این صورت که سطح کاشی را با استفاده از دستگاه پرداخت می کنند.
  • اصطلاح کاشی اکسترودی Extruded Tiles : در فرایند تولید کاشی اکسترود بدنه کاشی را با استفاده از دستگاه اکسترودر شکل دهی کرده و یک ستون یک پارچه تولید می گردد سپس با توجه به سایز مورد نیاز ستون بدست آمده را برش می زنند. کاشی اکسترود در صنعت کاشی با حرف A شناخته می شود. کاشی اکسترودی در دو دسته: کاشى اسپیلتى و کاشى کوارى تولید می شوند که دسته اول دوبار و دسته دوم یکبار اکسترود شده اند. از ویژگی های کاشی های کواری می توان به حداکثر 6% جذب رطوبت اشاره نمود. کاشی اکسترودی با دو استاندارد معمولی و دقیق تولید می شود.
  • اصطلاح کاشی پرس خشک Dry - Press Tiles : پودر نرم شده مواد معدنی را به عنوان مواد اولیه در قالب های مخصوص تحت فشار قرار داده و کاشی تولید می کنند. این نوع کاشی با حرف B مشخص می گردد.
    اگر تولید کاشی و سرامیک با روشی دیگر به غیر از روش های ذکر شده در بالا صورت گیرد، محصولات تولید شده با حرف C مشخص می شوند.
  • اصطلاح فاصله انداز Spacer Lugs : زائده ای پله مانند در لبه کاشی است که برای تنظیم لبه های کاشی هنگام نصب کاربرد دارد. فاصله اندازها پس از نصب کاشی و بندکشی یا ملات به هیچ عنوان مشخص نیستند. این امکان وجود دارد که کاشی های پرس خشک، فاصله اندازها را با روشی دیگر پیاده سازی کنند.
  • اصطلاح جذب آب Water Absorption: اصطلاح جذب آب مشخص کننده درصد جذب رطوبت نسبت به جرم اولیه است و با حرف E نمایش داده می شود. جذب آب با معیار استاندارد ایران با شماره 3994 سنجیده می شود.

اصطلاحات کلی صنعت کاشی و سرامیک  

اصطلاحات مربوط به ابعاد و اندازه های کاشی و سرامیک

برخی اصطلاحات در زمینه ابعاد کاشی دیوار و سرامیک کف به شرح زیر است:

  • اصطلاح Precision و Natural: این دو ویژگی بیانگر اندازه کاشى ها با شکل ظاهری مربع و مستطیل می باشد. برای کاشی هایی که شکلی غیر از مربع یا مستطیل دارند این ویژگی به این صورت مقداردهی می شود که ابعاد بزرگترین مربع یا مستطیلی که در داخل کاشی قرار می گیرد را در نظر می گیرند.
  • اصطلاح اندازه اسمی Nominal Size: ابعاد معرفی شده برای محصول از طرف کارخانه سازنده شامل ضخامت، طول و عرض کاشی
  • اصطلاح اندازه کاری Work Size(W) : اندازه های داده شده توسط تولید کننده که بعد از اعمال میزان انحراف مجاز باید با اندازه های حقیقی انطباق داشته باشد.
  • اصطلاح اندازه واقعی Actual Size : اندازه هایی که پس از کنترل ابعاد محصول بدست می آید و باید در انطباق با استاندارد 3993 ملی ایران باشد.
  • اصطلاح اندازه توصیفی Coording Size (C) : این فاکتور از مجموع اندازه کاشی با عرض بند تشکیل شده است.
  • اصطلاح اندازه مدولار Modular Size : اندازه ابعاد کاشى بر پایه مدل M با ضرایب یا کسرى از آن M=100 mm
  • اصطلاح ابعاد غیر مدولار Non-modular Size : این ابعاد بر پایه مدل M نمی باشد. در بسیاری از کشورها کاشی هایی با ابعاد غیر مدولار کاربرد بالایی دارند.
  • اصطلاح رواداری Tolerance : رواداری یا تلورانس به بازه مجاز برای اندازه کاشی و سرامیک اشاره دارد.
همه روزه آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستیم
تعهد در تحویل سریع بار
ارسال به سراسر کشور
مشاوره رایگان خرید
تضمین بهترین قیمت
ضمانت کیفیت کالا