سبد خرید شما خالی می باشد.
0
صادرات کاشی به ارمنستان

صادرات کاشی و سرامیک به ارمنستان کمک زیادی به اقتصاد کشور خواهد کرد. متاسفانه به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا میزان صادرات نفتی ایران به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرده و همین امر لزوم صادرات کالاهای غیر نفتی را ضروری کرده است. ایران به دلیل داشتن منابع اولیه و پتانسیل تولید انواع کاشی و سرامیک کف و دیوار می‌تواند خود را در جایگاه نخست صادرات خاورمیانه قرار دهد. اما، برخی از سنگ‌اندازی‌ها چه در داخل و چه در خارج از کشور موجب شده است تا این امر هنوز محقق نشود. ایران بیشترین صادرات کاشی و سرامیک را به 3 کشور افغانستان، عراق و پاکستان داشته است. در این بین کشورهای ارمنستان و گرجستان نیز به آن اضافه شده‌اند. ایران در سال 2018 میلادی موفق شد در صادرات کاشی و سرامیک به ارمنستان از ترکیه پیشی بگیرد؛ به گونه‌ای که ایران پس از روسیه، چین و آلمان در جایگاه چهارم صادرات کاشی به ارمنستان قرار داشت. اما، تحریم‌های غرب موجب شد تا این جایگاه به شدت کاهش پیدا کند و ایران عملا نتواند به این کشور صادرات داشته باشد.

دلایل کاهش صادرات کاشی به ارمنستان

در این مطلب به برخی از موانع صادراتی به ارمنستان اشاره می‌کنیم:

موانع داخلی صادرات کاشی به ارمنستان

  • کاهش کیفیت کاشی دیوار و سرامیک :متاسفانه، کمبود بودجه کارخانه‌ها باعث شده است تا کیفیت ساخت کالاها تا حد زیادی کاهش پیدا کند. البته، هنوز هم برخی از کارخانه‌های کاشی در حال تولید محصولات خود با بالاترین کیفیت ممکن هستند. کشورهای اروپایی همواره در تولید محصولات باکیفیت حرف اول را می‌زنند که این امر کار را برای صادرکنندگان کشور سخت کرده است. از این رو، باید تلاش خود را دو چندان کنند تا مانند گذشته بتوانند تبدیل به بزرگ‌ترین صادر کننده کاشی در خاورمیانه شوند.
  • ممنوعیت صادرات کاشی به خارج از سوی دولت: طبق تصمیم دولت دوازدهم به دلیل بازنگشتن ارزهای صادراتی به کشور، صادرات صنایع مختلف به خارج تا اطلاع ثانوی ممنوع شده است. از آن جایی که کشور در اوضاع تحریم و نابسامانی‌های اقتصادی کشور به شدت به صادرات نیاز دارد، انتظار می‌رود که دیگر شاهد چنین تصمیمات احساسانه از سوی دولت نباشیم. صنعت کاشی و سرامیک کشور با داشتن پتانسیل بالا در صادرات نباید مورد بی‌مهری از سوی دولت قرار گیرد.

دلایل کاهش صادرات کاشی و سرامیک به ارمنستان

موانع خارجی و بین المللی بر سر راه صادرات کاشی به ارمنستان

  • تحریم‌های غرب : دلایل زیادی در کاهش صادرات کاشی و سرامیک به ارمنستان وجود دارد که مهمترین آن تحریم‌های غرب است. شرکت‌های تولید کننده کشور به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده در صادرات امکان ارسال کالا به ارمنستان را از دست داده‌اند
  •  مشکلات بانکی ناشی از تحریم: به دلیل تحریم‌های مالی غرب علیه ایران امکان انتقال وجه از بانک‌های خارجی به ایران وجود ندارد. امری که موجب شه است تا بسیاری از صادرکنندگان قید صادرات به خارج را بزنند. البته، رکود مسکن و کاهش شدید ساخت و ساز در کشور آن‌ها را مجبور به صادرات به صورت نسیه کرده است که همین امر یکی از دلایل عدم ورود ارز صادراتی به کشور است. انتظار می‌رود تا دولت با مذاکره با سران ارمنستان، تجارت با با این کشور را مانند تجارت با افغانستان بر مبنای ریال قرار دهد. این امر موجب می‌شود تا صادرکنندگان انگیزه زیادی برای صادرات به خارج داشته باشند.
  • اعمال تعرفه گمرکی از سوی ارمنستان: کشور ارمنستان با اعمال تعرفه‌های گمرکی موجب شده است تا قیمت تمام شده کاشی‌های ایرانی برای مصرف کنندگان ارمنستانی بیشتر از کشورهای دیگر باشد. از این رو، کشورهای ترکیه و اروپایی موفق شده‌اند تا با تعرفه گمرکی کم بیشترین میزان صادرات کاشی به این کشور را به خود اختصاص دهند.

در این مطلب به برخی از موانع صادرات کاشی و سرامیک به ارمنستان اشاره کردیم. تولیدکنندگان کشور اگر می‌خواهند در این بازار رقابتی با اروپا و ترکیه سر پا بمانند، باید میزان تولید را به همراه کیفیت افزایش دهند.

همه روزه آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستیم
تعهد در تحویل سریع بار
ارسال به سراسر کشور
مشاوره رایگان خرید
تضمین بهترین قیمت
ضمانت کیفیت کالا