سبد خرید شما خالی می باشد.
0
مشکلات صادرات کاشی و سرامیک

 کشور ایران ظرفیت‌های زیادی برای تولید کاشی دیوار و انواع سرامیک داشته و همین امر موجب شده است تا به عنوان یک صادرکننده موفق در سطح خاورمیانه شناخته شود. اما، در سال‌های اخیر مشکلات زیادی بر سر راه صادرکنندگان به وجود آمده است که بزرگ‌ترین آن تحریم‌های غرب می‌باشد. تا پیش از اعمال تحریم‌های ظالمانه از سوی آمریکا، ایران بزرگ‌ترین صادرکننده کاشی و سرامیک به کشورهای خاورمیانه بود. با این حال باز هم بیش از 200 میلیون متر مربع کاشی و سرامیک به این کشورها صادر می‌کنیم، اما این رقم در برابر صادرات 500 میلیون متر مربعی تا پیش از تحریم‌ها بسیار رقم کمی محسوب می‌شود. گذشته از تحریم، مشکلات زیاد دیگری نیز وجود دارند که مانع صادرات کاشی و سرامیک به خارج شده‌اند.

موانع بر سر راه صادرات کاشی و سرامیک ایران

در ادامه به مهمترین موانع بر سر راه صادرات کاشی و سرامیک کف اشاره خواهیم کرد:

  • عدم کیفیت محصولات ایرانی: یکی از مشکلاتی که بر سر راه صادرات محصولات ایرانی به سایر کشورها است، کیفیت پایین آن‌هاست؛ به گونه‌ای که کیفیت ساخت کاشی و سرامیک ایران در چند سال گذشته تغییر آنچنانی نداشته و همین امر موجب شده است تا کشورهای واردکننده به فکر جایگزین کردن تولیدکنندگان باشند. عراق یکی از این کشورها است که ترکیه و عربستان را برای واردات کاشی و سرامیک خود ترجیح داده است.
  • سنگ اندازی‌های دولت: در روزهای اخیر شاهد این خبر بودیم که دولت طی بخشنامه‌ای بیشتر صادرات کشور را متوقف کرده است. دلیل این امر هم بدقولی صادرکنندگان بر بازگشت ارز حاصل از صادرات عنوان شده است. همین امر می‌تواند ضربه‌ای مهلک بر آن دسته از کارخانجاتی که ارزهای صادراتی را وارد کشور کرده‌اند، وارد سازد. رکود بازار مسکن و ساخت و ساز این ضرورت را ایجاب کرده است که کارخانجات برای جلوگیری از ورشکسته شدن اقدام به صادرات کالا کنند. بنابراین، در صورت لغو نشدن مصوبات اخیر دولت، نمی‌توان آینده روشنی برای صادرات کاشی و سرامیک متصور شد.
  • مشکلات بانکی: تحریم‌های ظالمانه آمریکا موجب شده است تا سیستم بانکی بین المللی، ایران را مسدود کند؛ به گونه‌ای که بیش از 95 درصد از راه‌های انتقال ارز به کشور از طریق بانک مسدود هستند. از آن جایی که کشور به شدت به ارز خارجی نیاز دارد، این مشکل می‌تواند یک سنگ بزرگ بر سر راه صادرکنندگان باشد.
  • مسائل سیاسی و اقتصادی: اخیرا یک فرایند ایران ستیزی و ایران هراسی در مجامع بین المللی به راه شده است که این امر موجب کاهش صادرات کالا به خارج شده است. نمونه بارز این امر کشور عراق است که به دلیل فشارهای آمریکا و عربستان مجبور به اعمال تعرفه برای کالاهای ایرانی شده است. به فرض اگر تعرفه کالاهای ترکیه‌ای و عربستانی 10 درصد باشد، تعرفه اعمال شده برای ایران 35 درصد است. این امر موجب شده است تا هر چه کالاهای ایرانی ارزان هم باشند، نتوانند با کالاهای ترکیه‌ای و عربستانی رقابت کنند.
  • احداث کارخانجات جدید در کشور: یکی دیگر از مشکلاتی که بر سر راه صادرکنندگان کاشی و سرامیک کشور است، تاسیس کارخانجات متعدد می‌باشد. این امر موجب شده است تا تولید کشور بیش از میزان تقاضا باشد و همین امر لزوم صادرات کاشی را به خارج ضروری کند. اما، زمانی که تعداد کاشی‌های صادراتی در صف انتظار بیش از اندازه باشد، دولت نمی‌تواند از همه آن‌ها حمایت کند. درست است که صادرکنندگان نقش اصلی را در صادرت ایفا می‌کنند، اما مراودات سیاسی دولت ایران با سران کشورهای همسایه نیز از فاکتورهای مهم در عقد قرارداد با کارخانجات این کشورهاست. بنابراین، دولت باید با نظارت بیشتر خود مانع تاسیس کارخانه‌های اضافی شود.

موانع صادرات کاشی و سرامیک

مهمترین مانع بر سر راه صادرات کاشی و سرامیک

متاسفانه تحریم‌های آمریکا و تعرفه‌های گمرکی کشورهای همسایه به عنوان مهمترین و اصلی ترین مشکل بر سر راه صادرات محصولات ایرانی می باشد که امیدواریم این مشکلات هر چه زودتر با درایت مسئولین مرتفع شود و راه صادرات کالاهای ایرانی به سایر کشورها باز گردد که نتیجه آن رونق اقتصادی ایران عزیز است.

در این مطلب شما را با مشکلات عمده در صادرات کاشی و سرامیک آشنا کردیم که امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

 

همه روزه آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستیم
تعهد در تحویل سریع بار
ارسال به سراسر کشور
مشاوره رایگان خرید
تضمین بهترین قیمت
ضمانت کیفیت کالا