سبد خرید شما خالی می باشد.
0
نحوه صادرات کاشی و سرامیک

کشور ایران در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های اقتصادی ضربه مهلکی از سمت صادرات خورده است؛ به گونه‌ای که روز به روز امکان صادر کردن کالاهای ایرانی به خارج کمتر و کمتر می‌شود. این در حالی است که ایران در بخش تولید کاشی و سرامیک بسیار پیشرفت کرده و این پتانسیل را دارد تا تبدیل به سومین تولیدکننده جهان شود.

جزئیاتی در مورد صادرات کاشی و سرامیک

بیشترین میزان تولید کاشی دیوار و سرامیک کف کشور مربوط به سال 1390 است که حجم تولید کشور تا بیش از 500 میلیون متر مربع پیش رفته بود. اما، متاسفانه تحریم‌ها موجب شده است تا ظرفیت فروش کشور به شدت افت پیدا کند و این رقم به 200 میلیون متر مربع کاهش پیدا کند. در واقع، زمانی که مصرف داخلی اشباع شود، تولیدکنندگان رو به صادرات می‌آورند. اما، اگر صادراتی وجود نداشته باشد، عملا تولید کشور کاهش پیدا کرده و تنها به اندازه نیاز داخل انجام می‌شود. اما، با این حال هنوز امکان صادرات به کشورهای همسایه نظیر عراق وجود دارد بهتر است از این فرصت نهایت استفاده را برد. 

آمار صادرات کاشی و سرامیک 

چگونگی صادرات کاشی و سرامیک

نحوه صادرات کاشی و سرامیک به شش گام اصلی تقسیم می شود که عبارتند از:

  • گام نخست – مشخص کردن پتانسیل خود در زنجیره صادراتی: اولین گام در صادرات کاشی و سرامیک مشخص کردن نقشه راه شرکت است. در واقع ابتدا باید ظرفیت‌های خود را بدانیم تا با توجه به آن اقدام به صادرات محصول کنیم. اگر تصور می‌کنید که قادر به تامین بیش از اندازه مصرف کشور هستید، آنگاه می‌توانید رویای صادرات را در ذهن خود بپرورانید.
  • گام دوم - توجه به ظرفیت اقتصادی کشور مقصد: دومین گام در جهت صادرات کاشی دیوار و سرامیک، توجه به زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی کشور مقصد است. به عنوان مثال افغانستان به دلیل ضعف اقتصادی گزینه مناسبی برای صادرات انبوه نیست؛ اما، به علت نداشتن علم و منابع کافی در جهت تولید سرامیک، می‌تواند گزینه خوبی برای صادرات محدود کالا باشد.
  • گام سوم – استخدام بازاریاب بین المللی: گام سوم جهت صادرات کاشی و سرامیک استخدام یک بازاریاب خبره است. این بازاریابان به منظور آشنا کردن خریداران و تبلیغ محصولات به کشورهای مختلف سفر کرده و مقدمات تجارت و عقد قرارداد با شرکت‌های مختلف را مهیا می‌کنند.
  • گام چهارم – فراهم کردن مقدمات صادرات کالا: پس از این که کشور مقصد با صادرات شرکت موافقت نمود، باید مقدمات ارسال کالا را آغاز کرد. برای این کار ابتدا باید به یکی از شرکت‌های گمرکی مراجعه کرد و مجوزهای لازم را جهت ارسال کالا دریافت کرد. ابتدا باید کالای صادراتی خود را تعیین نید. البته، زمانی مجوز صادرات را دریافت می‌کنید که نیازهای کشور تامین باشد و صادرات کالای مربوطه منجر به گرانی آن محصول در بازار داخلی نشود. در واقع اینجا بحث عرضه و تقاضا مطرح است. اگر صادرات کاشی و سرامیک به گونه‌ای شود که میزان عرضه آن در کشور محدود و در نتیجه موجب افزایش قیمت آن شود، دولت از ارسال آن به کشورهای خارجی جلوگیری خواهد کرد. مطمئنا، در بازار فعلی و اوضاع اقتصادی کشور، بعید است دولت با صادرات کاشی و سرامیک به کشورهای خارجی موافقت کند.
  • گام پنجم – پرداخت عوارض گمرک و ارسال کالا: در صورت موافقت دولت با صادرات کالای مربوطه، شما قادر خواهید بود با پرداخت هزینه‌های گمرکی و پر کردن فرم‌های لازم مقدمات ارسال را فراهم کنید. البته، قبل از ارسال کالا باید نحوه تحویل آن به مشتری را از پیش تعیین کرده باشید. قوانین زیادی در این فرایند وجود دارد. به عنوان مثال، در یک قانون گمرکی شما تنها موظف به بار زدن کالا در ترانزیت هستید و پس از آن دیگر هیچ مسئولیتی در قبال کالاها اعم از خسارت دیدن و غیره بر عهده ندارید. بنابراین، در عقد قرارداد و تعیین نحوه تحویل بار حتما دقت کنید تا متحمل ضرر نشوید.
  • گام آخر – تحویل کالا: زمانی که کاشی و سرامیک‌های مربوطه به دست مشتری خارجی رسید، در آن جا مسئول ترانزیت موظف است تنها در صورت پرداخت وجه کالاها را تخلیه کند. در غیر این صورت هزینه دیرکرد و غیره بر عهده خریدار می‌باشد و حق دریافت خسارات با شماست.

ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کاشی و سرامیک در جهان است. اما متاسفانه به دلیل تحریم‌های اقتصادی میزان صادرات کشور به شدت کاهش یافته و امکان ارسال آن به سایر کشورها وجود ندارد. از این رو، یافتن یک راه مناسب و دورزدن تحریم‌ها ضروری بوده و دولت باید با در نظر گرفتن اوضاع به صادرکنندگان کمک کند.

همه روزه آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستیم
تعهد در تحویل سریع بار
ارسال به سراسر کشور
مشاوره رایگان خرید
تضمین بهترین قیمت
ضمانت کیفیت کالا